Ostaje nam samo još ovaj korak do dozvole 👍
Ovo su neke stvari na koje treba da obratiš pažnju na polaganju vožnje.
Pre nego što počneš
Pre nego što udješ u vozilo, ugasi mobilni telefon. Na OFF.
Ne sme ni da zavibrira ili da se upali alarm.
Kada udješ u vozilo prvo vežeš pojas pa sve ostalo.
Da znaš da nisi jedini kandidat kome se trese leva noga. To je sasvim normalno i vrlo brzo će da prestane.
Kako može da se padne na poligonu?
Ovo već znaš.
Ako ne uradiš nijedno od 4 parkiranja ili nijedno od 2 ubrzanja sa naglim kočenjem, padaš poligon. Za ostale radnje na poligonu se ne pada.
Prva radnja: Vožnja unapred sa promenom stepena prenosa i unazad sa promenom saobraćajne trake
Ono što kandidati najčešće zaborave kod drugog dela prve radnje (to je ono kada ideš unazad i menjaš traku, neki kandidati to zovu “zmijica”) je da dok voziš unazad imaš pravo na dva zaustavljanja i jednu korekciju.
Drugim rečima, kada vidiš da ćeš da izadješ iz trake ili udariš u neki čunj, možeš da staneš, odeš napred koliko god treba da ispraviš auto, opet staneš i nastaviš unazad. Ovo možeš samo u prvoj radnji kada ideš unazad.
Parkiranja: Podužno i upravno parkiranje
Kada završiš bilo koje parkiranje, obavezno ispravi točkove jer ćeš tako izbeći da ti točkovi vire van parking mesta.
Poslednja radnja: Kočenje i zaustavljanje
Kod zadnje vežbe, ubrzanje i zaustavljanje, potrebno je da prilikom zaleta razviješ brzinu od najmanje 30km/h i kada dodješ do onog samog čunja desno, ali tek kada vozilom bukvalno budeš pored tog čunja, naglo zakočiš. Ne pre čunja, ne lagano usporavanje, nego KADA SI PORED ČUNJA, NAGLO NABADAJ NA KOČNICU, da sve po kolima popada. Bolje stvari u kolima da padnu nego ti. 😉
Kako može da se padne u gradu? Zbog ovih grešaka se sigurno pada.
Kandidat neće položiti ispit:
- Ako prodje na nedozvoljeno svetlo na semaforu (crveno ili žuto).
- Ako ne ustupi prvenstvo prolaza vozilima koja imaju prednost (na raskrsnici ili preseče putanju vozila prestrojavanjem u njihovu traku).
- Ako ne propusti pešaka.
- Ako ne stane na znak STOP.
- Ako se točkom popne na ivičnjak (razlikuje se dodirivanje ivičnjaka gumom i penjanje na njega).
- Ako mu zazvoni ili zavibrira mobilni telefon.
- Ako mu ispitivač prikoči ili uhvati volan.
Česta greška u gradu zbog koje može da se padne a posledica je slabo uvežbane radnje na poligonu.
Znaš da na poligonu vežbamo polazak na usponu ali te baš briga za tu vežbu jer ti je instruktor rekao da se zbog nje ne pada ispit. Je l’ da? 😉
Bitno je da ovu vežbu dobro uvežbaš na poligonu ali ne zbog samog poligona jer je tačno da se zbog pogrešno urađne ove vežbe ne pada ali možeš imati ozbiljnijih problema kasnije u gradu.
Polazak na usponu možeš izvesti na dva načina: uz pomoć ručne kočnice ili bez nje, samo “vaga” tehnikom.
Koji se problem javlja u gradu?
Kada se zaustaviš negde (u koloni, ispred semafora…) na uzbrdici, pa čak i blagoj, vozila iza ti se mnogo pribiju jer očekuju da ćeš da kreneš. Tada ako ti se vozilo vrati unazad pri polasku, ispitivač mora da odreaguje ili kočenjem ili podizanjem ručne kočnice da ne udariš u vozilo iza i tako padaš ispit.
Zato bi trebalo da ovo dobro uvežbaš na poligonu a u gradu polaziš uz pomoć ručne kočnice kada god posumnjaš da je moguće da ti se auto vrati unazad.
Napominjemo da se ovo kandidatima dešava i na blagom nagibu.
Ispitivači nisu tvoji instruktori i ne poznaju tvoju vožnju
Dešava da kandidati imaju naviku da se zaustavljaju veoma blizu vozila ispred sebe ili da prolaze blizu neke prepreke (parkiran auto, kontejner…) i to je u redu ali ispitivači na ispitu ne znaju da li ćeš ti kasno da staneš iza nekoga jer to namerno radiš ili nećeš da staneš uopšte, pa može da se desi da zakoče umesto tebe ili da ti uhvate volan. Tada padaš ispit.
Zato, bar dok si na ispitu, probaj da staješ malo dalje od vozila ispred sebe (najbolje je da mu vidiš točkove, što je 2-3m) i da prepreke pored puta obilaziš na bezbednom rastojanju (nekih 40-50cm najmanje). Seti se da uvek neko u tom vozilu koje obilaziš može da otvori vrata.
Nemoj da se provlačiš po svaku cenu
Znamo mi da svaki kandidat jedva čeka da završi sa ispitom ali ako je negde usko i ne možeš da prodješ, imaš prepreku ili ti ide vozilo u susret, stani.
Ako si u nedoumici da li možeš da prodješ ili ne, opet stani. Sačekaj da prodju vozila koja ti dolaze is suprotnog smera i onda polako, bezbedno obidji prepreku.
Komisija nigde ne žuri a ti možeš da padneš ako tu zabrljaš.
Kada staneš bespotrebno, negde gde možeš da prodješ, dobijaš samo jedan negativan poen – znači, ništa strašno.
Ako prodješ i dok se provlačiš ugroziš vozilo koje ti ide u susret – padaš ispit.
Ne nabijaj se uz desni ivičnjak
Tačno je da su te instruktori učili na početku obuke da se stalno vraćaš u desnu stranu. To je logično bilo jer si početnik i krećeš se sporo.
Sada, kada znaš da voziš, vozi po sredini svoje saobraćajne trake. Tako ćeš izbeći da ti ispitivač uhvati volan kada si mnogo blizu neke prepreke. Ovo je veoma česta greška kod kandidata na ispitu.
Znači, vozi po sredini svoje trake. Ako ti baš naidje neko vozilo u susret a mimoilaženje je otežano, pomeri se desno da olakšaš i sebi i njemu.
Ispitivači ne vole sporu vožnju
Gotovo da ne postoji kandidat koga ispitna komisija ne opomene zbog prespore vožnje ili vožnje u niskom stepenu prenosa.
Ako je ograničenje brzine 50 km/h, ne treba da voziš 20 km/h nego bar nekih 35-40 a nekada i 50, zašto da ne.
Ono pravilo – 10% manje od ograničenja brzine važi samo kada dobiješ probnu dozvolu. Na ispitu voziš normalno.
Koristi viši stepen prenosa i ne brini, opušteno može da se vozi 50 km/h četvrtom ili petom brzinom.
Ne komplikuj sebi život
U saobraćaju ima dosta prepreka, kao što već znaš.
Ako recimo skrećemo u ulicu sa dve trake za naš smer i na prvoj raskrsnici idemo levo a na sledećoj opet levo, slobodno ostani u levoj (bržoj) traci jer stalnim vraćanjem u desnu, dovodiš sebe u situaciju da moraš često da obilaziš prepreke i tako rizikuješ da ne propustiš vozila koja te stignu u levoj traci i padneš ispit.
Ne zaboravi da levom, spoljnom trakom, možeš da voziš samo u naselju i to najmanje 40 km/h.
Ako te stigne neko brže vozilo dok si u levoj traci, moraš da se skloniš u desnu i propustiš ga. To uradi samo ako imaš vremena kasnije opet da se vratiš u levu. Ako si blizu raskrsnice u kojoj planiraš da skreneš levo, ostani u toj traci.
Na slici ispod možeš videti koliko je jednostavnije voziti zelenom putanjom.

Ako je ipak desna traka čista, bez prepreka, vrati se u nju pa se kasnije prestroji za skretanje ulevo.
Na drugoj slici se najbolje vidi kako je komplikovano stalno obilaženje i vraćanje crvenom putanjom.

Pazi da te na semaforu ne povuku vozila ispred tebe
Često se dešava da smo, recimo, drugi ili treći u redu na raskrsnici i čekamo da skrenemo. Kada se upali zeleno svetlo, dok čekamo da skrenu vozila koja su ispred nas, svetlo na semaforu može da se promeni u žuto ili crveno a to kandidati ne vide jer se fokusiraju na vozila ispred sebe, vozila iz suprotnog smera i traku u koju treba da skrenu.
Sve to kada se sabere, lako može da ti promakne promena svetla na semaforu, da prodješ na nedozvoljeno svetlo i padneš ispit.
Zato uvek, dok čekaš, gledaj u semafor i ako se svetlo promeni, ostani tu gde si (ispred zaustavne linije, nikako na sredini raskrsnice). Ako si već u pola raskrsnice, potrudi se da je što pre napustiš.
Ah taj STOP 🛑
Oborili su kandidata a stao je na znak STOP.
Kako to?
Da se podsetimo: znak STOP ima dva dela u svojoj definiciji.
Prvi deo je da moramo obavezno da se zaustavimo a drugi deo je da nemamo prednost.
Znači STAJEMO i NEMAMO PREDNOST.
Kandidati često zaboravljaju drugi deo. Stanu na STOP pa krenu a ne propuste vozila koja se kreću po putu na koji nailaze i tako padnu ispit.
Znači, veoma je važno:
1. Dovedeš vozilo u stanje mirovanja (staneš).
2. Propustiš sva vozila sa leve i desne strane (i ona koja ti idu u susret ako skrećeš levo) pa tek onda kreneš.
To je to.
I da, kada staješ na STOP, nemoj da usporiš mnogo, kao da miliš, nego skroz stani. Da se vozilo ne pomera ni milimetar.
Ugasilo ti se vozilo,
pa šta?
Kada ti se ugasi vozilo, upali ga i nastavi dalje. Kandidati se istraumiraju kada im se ugasi vozilo misleći da je to strašna greška i kasnije zbog tog stresa prave obiljnije greške.
Da ponovimo: kada ti se ugasi vozilo, upali ga i nastavi dalje kao da se ništa nije desilo.
Stalno se uveravaj
Pre bilo koje odluke, prvo pogledaj da li možeš to da izvedeš.
Na primer: ako obilaziš prepreku, prvo se uveriš da te neko vozilo već ne pretiče pa tek onda daš pokazivačem pravca znak i obiđeš prepreku.
Posle davanja znakova pokazivačem pravca, ponovo se uveri da vidiš da li su ostali shvatili tvoju nameru pa tek tada izvrši radnju.